Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, March 29, 2013

MASA UNTUK INDUCE!!

Aku lepak kat surau agak lama  lepas sembahyang Subuh
Berzikir & berdoa semoga dipermudahkan segalanya untuk aku
Biarlah semuanya selesai hari ni jugak kalau boleh...

Balik ke wad aku duduk atas katil sambil baca mathurat yang sempat aku sumbat dalam henbeg 
Sementara menanti doktor datang dengan penuh debar2
Kalau ikutkan aku nak mandi dulu, tapi disebabkan persalinan baru tak dapat lagi so pospon la hajat nak mandi tu

Dalam pukul 7 pagi doktor pun datang untuk masukkan ubat induce ikut bawah.
Macam panadol je ubat tu cuma kena diletakkan sikit air sebelum dijolok dalam ehem2
Sebelum tu doktor cek dan katanya masih baru 1 cm [nasib la doktor tu pompuan]
Lepas dia masukkan ubat tu dia kata 6 jam kemudian akan review keadaan aku
Kalau takde progress maybe kena masukkan ubat untuk kali ke-2 lak

Lepas doktor masukkan ubat, memang rasa cam tak selesa sikit
Aku ignore je perasaan tu sebab daripada yang aku baca experience orang yang pernah kena induce majoriti kata effect ubat tu akan rasa dalam 1-2 jam lepas ubat dimasukkan
Setengah jam lepas ubat dimasukkan , perut aku memang rasa memulas2...
Opismate aku pun cakap memang rasa cam memulas tu
Tak sangka la pulak secepat ini dah terasa kesannya.... tahan je la...

Tak nak layan sangat sakit tu, aku pegi la mandi
Memang kat bawah tu aku rasa tak selesa sangat... rasa cam bengkak je
Lepas mandi kena buat CTG pulak.. memang kat graf tu nampak ada contraction yang agak kerap... boleh kata non stop gitu... Dalam hati aku sempat lagi kata maybe banyak dah jalan dah buka kot..hehehe...
Lepas CTG tinggallah aku sengsorang melayan sakit. Kejap duduk, kejap diri, baring lagi la takleh. Memang semua serba tak kena. Semua yang dalam wad tu agaknya runsing tengok aku...
Bak kata  MEMANG SAKIT LA WEI KENA INDUCE NI!!!!
-Muka tengah menahan sakit masa buat CTG... sempat lagi tu nak camwhore bagai..hehehe-

Dalam dok melawan sakit contraction tu, ada pulak doktor pelatih nak tanya itu ini kat aku
Aku ni tengah sakit tau tak??? Nak marah pun ada... tapi aku diam je la
Bila contraction datang budak tu paham la aku tengah menahan sakit
Time2 tu pulak kaki aku boleh krem.. nasib la ada budak tu tolong urut kaki aku
Hehehehe...

Lepas 3 jam, contraction aku makin lama makin tak kerap pulak. Risau gak aku kan.. tadi kuat beno ..tetiba jadi slow je... Dari 2-3 minit sekali, terus jadi 5 minit sekali... Kot2 la kesan ubat dah hilang agaknya.. 

Tengahhari, hasben & Cik Besah datang melawat. Masa tu aku kena buat CTG lagi sekali. Memang nampak graf contraction tak macam masa CTG pagi tadi. Tapi heartbeat baby semua ok. Kalau ikutkan kul 1 doktor akan datang cek berapa bukaan aku dah masa tu. Tapi masa tu kan ke masa melawat, so aku andaikan doktor takkan datang masa tu.  So sempat la aku pi sembahyang Zohor dulu. Makan pun sempat lagi sebab tak sakit kerap2... makan pun sebab nakkan tenaga je... Tapi tak habis pun.. selera nan hado..

Habis waktu melawat, aku tak kasi hasben aku balik dulu. Tunggu doktor kata apa lak.. kot2 la dah kena masuk labour room kan... Aku suh dia tunggu kat bawah dulu.  Dalam kul 3 ptg baru la doktor datang cek. Bila cek katanya aku baru buka 4cm. What????? Sakit sampai menonggeng2 tu baru nak buka banyak tu je... adeh....  Pastu doktor kata kat nurse booking labour room... wallawei.... takut lak aku.. dah le sakit makin berkurangan.. macam takde harapan je nak bersalin hari tu. Last2 aku cakap kat doktor boleh tak kalau aku taknak pegi lagi ke LR sebab aku tak sakit sangat. Sebenarnya aku takut dok lama2 kat situ sebab nanti dengar macam2 bunyi orang nak beranak.. Scary tu.... Doktor cakap kita booking je...sebab ada orang yang dah booking pagi tadi pun tak masuk LR lagi..Fuh lega!!!!

Pastu terus call hasben suh dia balik dulu. Maybe lambat lagi nak bersalin kot. Dan2 masa tu pulak keluar dah lendir dengan darah. Tapi sikit je la. Pastu asyik gatal2 je ehem2 tu... Ubat tu buat kita rasa gatal ke ek??

Dalam pukul 4 petang, datang pulak segerombolan doktor pelatih dengan sifu diaorang. Mentang2 la aku tak beranak lagi, asyik jadi bahan eksperimen deme je.. Tension tul! Dibelek2nya perut aku & suh sorang pelatih tu explain kat dia apa finding yang depa dapat. Dah le tu, sifunya tu lelaki & budak intern ada la 2 orang yang lelaki.

Nasib la intern yang kena explain tu budak pompuan. Dia je la yang pegang perut aku. Budak tu cakap kepala baby aku dah engage. Tapi sifu dia cam tak puas hati, last2 dia pun pegang perut aku gak.. sabo je la. Pastu dia cakap kat intern tu, [cakap omputih la kan] cemana boleh kata dah engage, sebab dia rasa baby aku obligue. risau ooo aku...  Terus teringat2 kata doktor kat Batang Kali haritu...

Lepas diaorang blah sempat aku tarik tangan sorang budak tu suh dia explain pada aku apa yang doktor tu cakap. Depa pun explain la... tapi aku malas nak tanya lebih2.  Immediately lepas tu terus hilang contraction aku tau.. Sikit pun takde rasa...Ah sudah! Kesan ubat dah hilang ke???? Nak hilangkan kerisauan pi sembahyang Asar dulu la...
Gara2 kerap sangat kena air, sampai lunyai gelang aku ni ha...

Tunggu jugak kot2 dalam sejam tu ada saki baki contraction tapi nan hado... Mana menghilangnya entah le... Aku dah start kecewa... contraction bukan makin kuat, tapi makin takde. Takde harapan la nak bersalin cepat... Petang tu pulak FIL aku datang. Aku dengan FIL tak le close sangat... tu yang tak reti nak sembang apa dengan dia. Dia singgah kejap je sebab dia nak pi NSK Selayang beli barang dapur.

Lepas FIL aku balik, aku lepak2 la atas katil.. Nak tidur segan pulak sebab lain2 katil ada orang melawat. Ada makcik tu tanya aku dah bersalin ke belum. Aku cakap belum lagi... Sakit sikit2 je sebab kena induce. Pastu dia kata insya-allah malam karang bersalin le tu...  Kalau la "masin" mulut makcik tu... Tapi aku rasa macam tak je...

Bersambung la....letih nak taip..

6 comments:

nanieydotcom said...

tkut lak nani baca pasal induce ni.. apapun semoga dipermudahkan proses bersalin nnti.. xsbr nk tgk baby akak :)

Ya ALiya said...

semoga di permudahkan urusan bersalin t yer...

Rasp said...

pengalaman ni....
suspen je baca...
tapi sempat lak amik2 gambar ye sis...
memang blogger tegar lah nie hehehehehe....

ain zulkarnaind said...

wah mcm2 pengalaman..

sronok juga saya baca..tp sy jdi tkut pun ada kak

Qhaifa Nur said...

tak sabar ni SYANI.....
semua akan jadi kenangan...

cik dah faridah said...

pernah ada pengalaman kena induce..msk pil kul 7 pg...pg tu rase la sakit cam senggugut..bila mlm benti terus rase sakit ..relaks jerla x sakit..tp esoknya kena paksa diri jgk msk LR sbb dah overdue...

yg kena demo ngan misi2 kat spital 1 hal..habisnyer digolek2 perut ngan tetek..tension giler masa tu...malu pun ada sbb pengalaman pertama nak bersalin