Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, January 15, 2016

EKSPERIMEN BASUH BAJU SEKOLAH TANPA PERLU MENYENTAL

Ibu2 yang ada anak2 bersekolah mesti mengalami masalah 
bab2 nak kena sental baju sekolah anak2 kan
nak2 pulak kalau baju tu kaler putih... jenuh la nak sental kesan daki, kesan kotor kat baju kan
Aku pun tak terkecuali juga

Bebaru ni kat fb ada la femes kejap pasal cara nak sental baju sekolah anak2
Ada yang  cakap, rendam baju dengan air panas + sabun mandi, pastu baru sental baju sekolah dengan sabun mandi tu
Cara ni memang aku apply la [cuma aku tak guna air panas la]
pastu aku tak le rendam baju tu dengan sabun mandi
sebab sifat sabun mandi kan cepat mengembang bila kena air
so guna sabun mandi untuk lumur kat kotor tu sebelum berus je

Pastu ada sorang ni pulak kata, kalau tak nak sental
just parut je sabun mandi tu, pastu guna masa nak basuh baju  dengan washing machine
[wah.. ini sudah senang... tak payah sental2.. memang WAJIB try la ni]
So semangat la aku nak try kaedah ni....

Maka ku korbankan le sabun Lux ungu aku ni...
[dah le tinggal satu ni jer...hahahah.. nasib la kat rumah pakai shower cream]
gigih memarut tau...
Tapi aku parut separuh je... sebab nak eksperimen je kan..hahaha
Pastu simpan le dalam bekas dadih 


Peserta2 eksperimen:
baju kerja hasben aku
[berdaki di kolar baju]

kemeja sekolah Adib
Kotoran degil di kolar & lengan baju

Aku try 2  helai baju ni je
sebab riso kalau eksperimen tak berjaya
idak le banyak baju yang aku kena basuh semula kan...hahahaha

Campuran bahan2nya untuk sukatan muatan penuh mesin basuh aku yang 6.5kg ialah:
  • Sabun mandi yang diparut - 2 sudu teh
  • Garam - 1 sudu teh 
  • Dynamo - 1 penutup penuh


Disebabkan aku basuh dengan baju lain sekali tu sebab aku bubuh garam
garam tu dapat memelihara warna pakaian katanya..

Ok, terus terang aku cakap, aku tak rendam baju lama pun
ada la dalam 15-30 minit je...
so lepas rendam baju2 dengan campuran bahan2 di atas, terus on je machine basuh je macam biasa
dalam sejam dah siap  kan..

ok.. debar2 nak tunggu result...jeng..jeng..jeng..
bersih ke idak baju berkotoran tadi kan....

Baju hasben aku
see.... tidak hilang sepenuhnya daki tu


Baju Adib pun kotor hanya hilang 80% je

So, memang kena sental juga la kolar & lengan baju tu....huhuhuhu
Kiranya bedeah je le kalau kotoran camni tak payah nak sental
Sikit sebanyak kena juga disental
Cuma tahap sentalan tu la dikira - sental kuat @ sental manja

Tak tahu la kot2 sebab eksperimen aku tak jadi tu sebab aku tak rendam baju2 tu lama2 ke atau aku guna sikit sangat serbuk sabun mandi tu... next trip basuh baju aku try lagi eksperimen ni...


TUNGGU hasil eksperimen seterusnya...




4 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Tu la kak atie pon ada trbaca jat FB...guna sabun mandi.Baju putih sekolah anak2 mmg 'bercinta' nak membasuhnya!!kotor sakan....jenuh nak menyental

Qaseh Suhaida said...

Tak try lagi.....nnt eksperiment seterusnya jgn lupa citer ye.

Qhaifa Nur said...

Baru smlm try kat bju hubby cuci bhg kolar...bersih ilang daki...kat bju slkh ank2 nk try juga..mmg kena sental sikit syani..tgk kat fb gak ni haaa

Mummydearie said...

First time dengar kena parut sabun. Baca separuh, dah berangan-angan nak mencuba balik nanti tetiba aje 80% jerk kotoran degil yang hilang! Takpalah, akak buat petua biasa tu ajelah, sental-sental manja sambil meratap hiba kat dalam bilik air jelah!